10 مزیت برتر SaaS برای مشاغل کوچک

امروزه SaaS یا نرم‌افزار به عنوان سرویس، توسط کسب‌وکارهای مختلف (چه کوچک و چه بزرگ) پذیرفته شده است و مزایای قابل‌توجه آن برای مشاغل کوچک به‌وضوح قابل‌مشاهده است. می‌توان گفت بدون SaaS، SMEها از رقابت جان سالم به در نمی‌برند.تا سال 2023، بازار جهانی SaaS به 333.03 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این سهم بازار، تا سال 2030 به 819.23 میلیارد دلار خواهد رسید. اما SaaS در رایانش ابری چیست و چرا کسب‌وکارهای کوچک باید به آن توجه کنند؟ SaaS دستیابی به فناوری‌های پیشرفته را با صرف بودجه‌ای از پیش تعیین شده، ممکن می‌کند. همچنین این سرویس، در عین بهینه‌سازی هزینه‌ها و ایجاد انعطاف‌پذیری، پشتیبانی حرفه‌ای و کاملی را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد.در ادامه 10 مورد از مزایای SaaS برای مشاغل کوچک که آنها را به سمت رشد و موفقیت موفق هدایت می‌کند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

SaaS چیست؟

saas چیست؟ نرم‌افزار به عنوان سرویس یا SaaS مخفف Software as a Service است که مانند اجاره نرم‌افزار به جای خرید مستقیم آن عمل می‌کند. برنامه‌های SaaS به‌جای نصب روی رایانه‌ شخصی، در فضای ابری نصب و اجرا می‌شوند. این بدان معناست که کاربران می‌توانند از طریق اینترنت، معمولاً تنها با یک مرورگر وب، به آنها دسترسی داشته باشند.

بخش جالب استفاده از SaaS آنجاست که با اشتراک در یک سرویس SaaS، از همه نیازمندی‌های فنی بی‌نیاز می‌شوید. این موضوع مانند داشتن یک تیم IT شخصی، بدون نیاز به استخدام هیچ نیرویی است که سختی توسعه و میزبانی نرم‌افزارها را از بین می‌برد.

می‌توان گفت هنگام استفاده از نرم‌افزارهای سنتی، سازمان‌ها هزینه قابل‌توجهی بابت سخت‌افزارهای سرور و استفاده از فناوری متحمل می‌شوند تا همه چیز به خوبی اجرا شود. اما با استفاده از SaaS، تمام این موارد توسط ارائه‌دهنده سرویس ابری مدیریت می‌شود و ازآنجاکه تنها نرم‌افزار اجاره می‌شود، در پرداخت هزینه انعطاف‌پذیری بیشتری وجود دارد و در کمترین زمان، می‌توان یک نرم‌افزار جدید را پیاده‌سازی کرد.

بنابراین به‌کارگیری SaaS مانند دمیدن روح IT در سازمان‌ها است که برای مشاغل بزرگ و کوچک، مقرون‌به‌صرفه و مناسب است.

SaaS چگونه کار می‌کند؟

تصور کنید به خرید سی دی برای به‌روزرسانی نرم‌افزار رایانه خود عادت کرده‌اید. این یک دردسر است! اما استفاده از SaaS، مانند این است که نرم‌افزار به طور خودبه‌خود، خود را از طریق اینترنت به‌روز کند.

سرویس SaaS بر بستر رایانش ابری پیاده‌سازی می‌شود. می‌توان ابر را به عنوان یک فضای مجازی بزرگ در نظر گرفت که در آن، همه فرایندها مانند ذخیره‌سازی داده، نگهداری شبکه و سرورها اتفاق می‌افتد. بنابراین، به‌جای خرید سی‌دی و دانلود نرم‌افزارها در رایانه‌، با استفاده از SaaS می‌توان از طریق اینترنت یا مرورگر وب، به شبکه ارائه‌دهنده خدمات ابری متصل و به نرم‌افزار موردنیاز دسترسی پیدا کرد.

امروزه نه‌تنها شرکت‌های فناوری محور، بلکه تمامی کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های مختلف، از خدمات مالی تا سرگرمی و خدمات آب و برق، می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا کسب‌وکارهای کوچک باید به استفاده از SaaS اهمیت دهند؟ زیرا SaaS زندگی را آسان‌تر می‌کند!

با استفاده از SaaS، دیگر نیازی به صرف زمان و هزینه برای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری خسته‌کننده نیست. با SaaS، کسب‌وکارها از هرگونه فعالیت مرتبط با نگهداری نرم‌افزار بی‌نیاز شده و می‌توانند تنها روی اجرای کسب‌وکار خود تمرکز کنند. این یک استراتژی کامل برای تغییر بازی است!

10 مزیت SaaS برای مشاغل کوچک

نرم‌افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) مزایای بسیاری را به همراه دارد و راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه و انعطاف‌پذیری برای نیازهای مختلف کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. در ادامه ده مزیت کلیدی SaaS برای مشاغل کوچک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • امکان امتحان نرم‌افزار پیش از خرید: ارائه‌دهندگان سرویس SaaS، اغلب با ارائه نسخه‌های رایگان یا دمو از نرم‌افزار، به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند نرم‌افزار موردنیاز خود را پیش از خرید، استفاده و آزمایش کنند. این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در ابزارهایی که ممکن است نیازهای کسب‌وکار را برآورده نکنند، کاهش می‌دهد.

نسخه‌های رایگان ارائه‌شده توسط ارائه‌دهندگان SaaS ، به کسب‌وکارهای کوچک این امکان را می‌دهد که پیش از هرگونه تعهد مالی، تناسب راه‌حل‌های نرم‌افزاری با نیازهای خود را ارزیابی کنند. این رویکرد، ریسک سرمایه‌گذاری در نرم‌افزارهایی که ممکن است نیازهای شرکت را برآورده نکنند، کاهش می‌دهد و در نهایت، منجر به تصمیم‌گیری بهتر و تخصیص بهینه منابع می‌شود.

طبق نظرسنجی گارتنر، کسب‌وکارهایی که نسخه‌های رایگان ارائه می‌کنند، افزایش نرخ 30 درصدی در تبدیل مشتری را تجربه می‌کنند.

  • راه‌اندازی و دسترسی آسان: راهکارهایSaaS کسب‌وکارها را قادر می‌سازند تا از هر مکانی، تنها با دسترسی به اینترنت، به ابزارها و اطلاعات موردنیاز خود دسترسی داشته باشند. این قابلیت دسترسی، باعث ارتقای بهره‌وری افراد می‌شود و کارکنان را قادر می‌سازد تا چه در سازمان و چه از راه دور، عملکرد مؤثری داشته باشند.

پلتفرم‌های SaaS معمولاً راه‌اندازی آسانی داشته و به حداقل تخصص فنی نیاز دارند و همین موضوع، به کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهد تا به‌سرعت از نرم‌افزار خود استفاده کنند. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری دسترسی به نرم‌افزار از هر مکان و در هر زمان، به ایجاد فرصت دورکاری برای کارمندان کمک کرده و بهره‌وری آنها را افزایش می‌دهد.

طبق مطالعه انجام شده توسط Cloud Security Alliance (CSA)، کسب‌وکارهایی که راه‌حل‌های مبتنی بر ابر را اتخاذ می‌کنند، بهبود 20.66 درصدی را در انتخاب زمان عرضه محصولات و خدمات جدید به بازار را تجربه می‌کنند.

  • بهبود جریان نقدی: مدل‌های اشتراکی SaaS ، جریان‌های درآمدی قابل‌پیش‌بینی و تکرارشونده‌ای را برای ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری ارائه می‌کنند و درعین‌حال، به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا هزینه‌های خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند. این ثبات، برنامه‌ریزی مالی و اعتماد سرمایه گذار را افزایش می‌دهد.

مدل‌های اشتراک SaaS به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کنند تا مدیریت جریان نقدی خود را بهبود ‌بخشند. علاوه بر این، توانایی پرداخت هزینه برای نرم‌افزار به‌صورت اشتراکی، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اولیه را از بین می‌برد و سرمایه را برای سایر نیازهای تجاری حفظ می‌کند.

تحقیقات McKinsey & Company نشان می‌دهد کسب‌وکارهای SaaS با مدل‌های درآمدی مبتنی بر اشتراک، 9 درصد حاشیه سود بالاتری نسبت به کسب‌وکارهایی دارند که با مدل‌های سنتی فروش یک‌باره پیش می‌روند.

  • بهبود تعامل کاربران: پلتفرم‌های SaaS مبتنی بر ابر، همکاری و تعامل میان کاربران را از طریق ایجاد ارتباط در لحظه و دسترسی از راه دور، تقویت می‌کنند. این تعامل باعث بهره‌وری و نوآوری در تیم‌های تجاری کوچک می‌شود. علاوه بر این، امکان دسترسی به ابزارهای SaaS از دستگاه‌های مختلف، پذیرش کاربر را افزایش داده و فرهنگ نوآوری را در تیم‌های تجاری کوچک تقویت می‌کند.

طبق مطالعه انجام شده توسط هاروارد بیزینس ریویو، سازمان‌هایی که فضای کاری مشترک را ترویج می‌کنند، شاهد افزایش 15 درصدی در بهره‌وری کارکنان خواهند بود.

  • امنیت داده‌ها: ارائه‌دهندگان سرویس‌های SaaS امنیت داده‌ها را در اولویت قرار می‌دهند و اقدامات مؤثری برای حفاظت از اطلاعات حساس ذخیره شده در سیستم‌های خود انجام می‌دهند. این اطمینان از ایمنی داده‌ها برای کسب‌وکارهای کوچکی که داده‌های محرمانه را مدیریت می‌کنند، بسیار مهم است.

پلتفرم‌های SaaS برای محافظت از داده‌ها در برابر تهدیدات سایبری، از روش‌های مختلف رمزگذاری، احراز هویت چندعاملی و به‌روزرسانی‌های امنیتی منظم استفاده می‌کنند و به کسب‌وکارهای کوچک، آرامش خاطر دررابطه‌با امنیت داده‌ها و انطباق آنها ارائه می‌دهند.

طبق گزارش سیسکو، سازمان‌هایی که راه‌حل‌های امنیتی مبتنی بر ابر را اتخاذ می‌کنند، ۲۱ درصد کاهش در نقض امنیت را تجربه خواهند کرد.

  • کاهش هزینه‌ها: راهکارهای SaaS ، هزینه‌های اولیه مرتبط با خرید نرم‌افزار سنتی را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. ازآنجاکه کسب‌وکارهای کوچک و نوپا ممکن است سرمایه محدودی داشته باشند، پرداخت هزینه‌های بالای لایسنس نرم‌افزارها می‌تواند برای آنها چالش‌برانگیز باشد.

با استفاده از SaaS، کسب‌وکارها می‌توانند ساختار پرداختی مناسب با خود را انتخاب کرده و هزینه‌های اشتراک را در طول زمان و بر اساس میزان استفاده، بپردازند. این مدل مبتنی بر اشتراک، در مقایسه با خرید کامل نرم‌افزار، ریسک مالی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، ارائه‌دهندگان SaaS اقدامات مربوط به نصب، پیکربندی و نگهداری از نرم‌افزار را انجام می‌دهند. بنابراین، کسب‌وکارها می‌توانند در هزینه‌های مربوط به استخدام متخصصان فناوری اطلاعات نیز صرفه‌جویی کنند. زیرساخت مشترک محصولات SaaS به این معنا است که هزینه نگهداری و به‌روزرسانی میان همه مشتریان به اشتراک گذاشته شده و استفاده از نرم‌افزاری با کیفیت بالا را برای همه کاربران، مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند.

  • یکپارچه‌سازی دقیق

مدل‌های SaaS در پرداخت هزینه انعطاف‌پذیری ایجاد می‌کنند و به مشتریان اجازه می‌دهند تنها زمانی که از خدمات استفاده می‌کنند، هزینه بپردازند. این انعطاف‌پذیری، به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا مدل اشتراک‌ را بر اساس نیازهای خود تنظیم کنند.

همچنین مشتریان این سرویس‌ها به‌راحتی می‌توانند برای ثبت‌نام، لغو، تنزل یا ارتقای نرم‌افزار موردنیاز خود درخواست داده و اطمینان حاصل کنند که فقط برای آنچه استفاده می‌کنند، هزینه می‌پردازند.

  • کاربرپسند بودن: محصولات SaaS بیشتر با ویژگی سهولت استفاده شناخته شده‌اند، زیرا ارائه‌دهندگان خدمت ابری، فعالیت‌هایی مانند توسعه، نگهداری و امنیت فناوری اطلاعات را مدیریت می‌کنند. از طرف دیگر، کاربران می‌توانند به‌سادگی، از طریق اتصال به اینترنت، به نرم‌افزارهای به‌روز دسترسی داشته و از تخصص IT یا پشتیبانی فنی بی‌نیاز باشند.

این قابلیت دسترسی، باعث صرفه‌جویی در زمان و تلاش افراد شده و به کارمندان اجازه می‌دهد تا نرم‌افزار جدید را به‌سرعت مورد استفاده قرار داده و روی کارهای سازنده برای کسب‌وکار تمرکز کنند. همان‌طور که گفته شد، فروشندگان راهکارهای SaaS ، مسائل فنی را مدیریت و امنیت داده‌ها را تضمین می‌کنند. این موضوع ساعت‌های کاری ارزشمند را برای کاربران آزاد می‌کند تا روی فعالیت‌های تجاری اصلی تمرکز کنند.

  • دسترسی و مقیاس‌پذیری: SaaS انعطاف‌پذیری بی‌نظیری را به کاربران خود ارائه داده و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد برنامه‌های در حال استفاده را به‌راحتی به‌روزرسانی کنند. ازآنجاکه نرم‌افزار به‌صورت خارجی و توسط ارائه‌دهنده SaaS میزبانی می‌شود، می‌توان از هر جا و با اتصال به اینترنت، به آن دسترسی داشت که این قابلیت، آن را برای کار از راه دور و عملیات هم‌زمان ایده‌آل می‌کند.

همچنین کاربران می‌توانند از هر مکانی به داده‌های خود دسترسی داشته باشند و بهره‌وری و همکاری میان تیم‌ها را افزایش دهند.

  • به‌روزرسانی‌های مستمر: ارائه‌دهندگان SaaS مسئول به‌روزرسانی مداوم نرم‌افزار هستند. این سازمان‌ها، به طور مستمر، اقدامات زیر را انجام می‌دهند:
  • انتشار منظم به‌روزرسانی‌ها
  • رفع اشکال‌ها و اعلام آنها
  • معرفی ویژگی‌های جدید
  • سازگاری با نیازهای در حال تغییر کاربران

بهبود مستمر نرم‌افزار هم به نفع ارائه‌دهندگان است و هم مشتریان. به فروشندگان اجازه می‌دهد محصولات خود را در طول زمان اصلاح کرده و مشتریان خود را راضی نگه دارند. همچنین مشتریان می‌توانند به‌راحتی و با یک کلیک ساده نرم‌افزار را به آخرین نسخه ارتقا داده و به‌محض انتشار، به ویژگی‌های جدید دسترسی پیدا کنند.



شروع نوشتن اینجا...

کاربردهای مهم رایانش ابری و رایانش مه در اینترنت اشیاء